Spedbarn og Gravide

spedbarn

Spedbarn

Stadig flere pasienter søker til kiropraktoren for hjelp for nakkesmerter. En gammel misforståelse og feilinformasjon fra andre yrkesprofesjoner er at nakkebehandling er farlig. Forskning viser at kiropraktisk nakkebehandling er meget trygt og raskt, og nærmest smertefri. Symptomer fra nakkesmerter viser seg ofte som hodepine, migrene, svimmelhet og nummenhet i armer, synsforstyrelser, nedsatt bevegelighet i nakke, kvalme og uvelhet. Nakkens bevegelser består av et komplisert samspill mellom ledd, følsom dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Vi er derfor helt avhengig av en god nakkefunksjon for å holde balansen, utføre presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel.

Det er flere grunner til at man kan få smerter i nakken og kjeven:

Nakkekink: plutselige og sterke nakkesmerter som oppstår tilsynelatende plutselig uten noen ytre årsak eller direkte skade

Nakkeprolaps: når den myke mellomvirvelskivenes kjerne presses gjennom den harde ytre ringen som har sprukket. (En kiropraktorer kan ved behov henvise pasienter til røntgen/MR eller CT undersøkelser på lik linje med leger.)

Stiv nakke: kan være utløst av blant annet stress, statisk og ensidig arbeid, gal liggestilling eller langvarige påkjenninger.

Nakkesleng/whiplash: kommer når hodet får et sleng enten rett fram eller til siden i rask fart. Som oftest kommer nakkesleng fra bilulykker, men man kan også få det ved sportsulykker, ved slag eller om man faller.

Betennelse i nakken: det er viktig å skille mellom en infeksjon (bakteriell) og en betennelse (ikke bakteriell) i muskel, sener eller leddstruktur.En bakteriell infeksjon i nakkeregionen er meget alvorlig og man har ofte feber og redusert allmenntilstand som trenger rask medisinsk behandling. En ikke-bakteriell betennelse som man ser ved f.eks. senebetennelser, ømme muskler og stive ledd er noe vi som kiropraktorer er gode til å behandle.

Kjevesmerter: når man har smerter i kjeveleddet eller i tyggemuskulaturen.

Ansiktssmerter: et bredt område, men som regel skyldes det enten bihulbetennelse eller tannproblemer. I noen tilfeller er smertene forårsaket av låsninger i nakke eller kjeveledd.

Gravide

Under graviditeten får du en større belastning på de nederste leddene i korsryggen og på bekkenleddene i forbindelse med vektøkningen, svaien i korsryggen blir større, og man får en større krumning i brystryggen. En kiropraktor vil klare å finne ut gjennom en undersøkelse om plagene stammer ifra rygg eller bekken.

De vanligste problemene som oppstår i svangerskapet er

1. Rygg- og bekkensmerter
  2. Bekkenløsning eller låsning
  3. Smerter mellom skulderbladene