Bekkenlåsning eller -løsning

Bekkenløsning er den vanligste diagnosen, men i veldig mange tilfeller dreier det seg om en bekkenlåsning og ikke en bekkenløsning. En bekkenlåsning er det motsatte av en bekkeløsning, og betyr at bekkenet ikke beveger seg veldig bra. Bekkenlåsning beskriver en tilstand hvor iliosakralleddet (bekkenleddet) i bekkenet mister funksjon og bevegelighet. Dette kan resultere i smerter og muskelspenninger i bekken, seteregion, lyske og lår.

Symptomer:
Smertene kan være lokalt rundt bekkenleddet, men i mange tilfeller gir bekkenlåsningen strålende smerte til sete, lyske og lår. Smertene reduserer bevegeligheten i bekken og korsrygg og mange opplever forverring med brå bevegelser, løft, og etter inaktivitet.

Bekkenleddssyndrom (bekkenløsning eller en låsning) er meget vanlig under graviditet.

Ofte er det en bekkenlåsning med nedsatt bevegelse i bekken- eller Iliosacralleddene som ligger til grunn for smertene. Kiropraktoren vil da kunne behandle dette med mobilisering eller manipulasjonsgrep hvor man løser opp leddene.

Mange opplever at bekkenplagene fortsetter også etter fødselen. Magemusklene, rygg- og hoftemusklene og ikke minst musklene i bekkenbunnen har gjennom graviditeten og fødselen vært utsatt for store påkjenninger og forandringer.

les mer her: kiropraktorgruppen.no

Bekken eller hofteplager

Når man snakker om betennelse i bekkenet er det viktig å skille mellom en infeksjon (bakteriell) og en betennelse (ikke bakteriell). Sliter du med en bakteriell betennelse i bekkenregionen må du oppsøke lege eller legevakten.

Det er en rekke muskelgrupper som er tilknyttet bekkenregionen. Hofte- og setemuskulatur, muskulaturen på forsiden, innsiden og baksiden av låret er også tilknyttet bekkenet. Er man usikker på om plagene er muskulære anbefales det å sjekke med din lokale kiropraktor. Smerteårsaken er ofte mer omfattende enn som så.

Senebetennelse eller en tendinitt

Myoser, ømme faste knuter i muskulaturen vår

Triggerpunkter er et hyperirritabelt punkt i en muskel.

Muskelknuter er den allmenne betegnelsen på triggerpunkter eller myoser

• Mondag 08.00 - 19.00
  • Tirsdag - Fredag 08.00 - 16.00